2015/16 tanév. II. félév

Miskolci Egyetem

Szociológiai Intézet



Fejlődés-és személyiséglélektan



Előadó: Csepeli György



A tantárgy célja

A fejlődés-és személyiséglélektan megismerése adja az alapokat az emberi élet megértéséhez. Minden, amit tudunk, érzünk felnőttként, kívülről, a szociális hatások révén vált bensőnkké. A félév során megismerkedünk az interiorizációs folyamatokkal, melyek jellegzetes fejlődési fázisokhoz kötötten kezdődnek el. A fejlődés egyszerre belső, biológiai, és külső, kulturális erők műve. A személyiség a fejlődés végeredménye, a felnőtt élet operatív központja.

 

Menetrend

Február 11. Természeti és társadalmi tényezők az emberi fejlődésben.

Truffaut, „Vad gyerek” c. filmje



Febnruár 18. Mivé fejlődünk?

Az autonóm ember. A meghatározatlanság meghatározódása. A végtelen kint a világban és bent a lélekben. Az identitás. A fejlődés pályái.  A fejlődés elvei (interaktivitás, aktivitás)

Nature and nurture.



Február 25. A csecsemőkor



Március 3. A kisgyermekkor



Március 10. Az iskoláskor



Március 17. A serdülőkor



Március 24. Ifjúkor



Március 31. Nemi fejlődés



Április 7. A fejlődés zavarai



Április 14.

Truffaut, 400 csapás c. filmje



Április 21. A játék



Aprilis 28. A személyiség típusok



Május 5. A személyiség vonások 

 

Irodalom

Peck, D., Whitlow, D. 1983. Személyiségelméletek. Budapest: Gondolat

Ranschburg, J. 2014. Szeretet, erkölcs, autonómia. Budapest: Gondolat